19.09.2013
Jan Král

Když se zvrácenost stane normou. To ukázal seniorům film Šmejdi

Bezmála 200 seniorů v libereckých domech s pečovatelskou službou zhlédlo film režisérky Silvie Dymákové Šmejdi. Promítání jako varování před nekalými praktikami prodejců na předváděcích akcích pro ně připravilo vedení města. /FOTOGALERIE/

Film se postupně promítal ve třech domech s pečovatelskou službou v Liberci od pondělí do středy 18. září. Další projekce, pro veřejnost, se uskuteční 9. října od 14.00 hodin v Krajské vědecké knihovně Liberec. Snímek následně představí klubům seniorů i Komunitní středisko Kontakt a bude jej na svých preventivních akcích promítat také Městská policie Liberec.

„Považuji za důležité seznámit s těmito praktikami naše seniory, a to i přesto, že snímek je velmi drsný. Proto jsme pro ně promítání dokumentárního filmu připravili. Je důležité, aby se senioři dokázali hrubému nátlaku, jaký je na ně na předváděcích akcích vyvíjen, bránit a aby se nestyděli vyhledat pomoc, pokud něco podobného zažijí,“ zdůraznila primátorka Liberce Martina Rosenbergová, která film viděla spolu se seniory v domě s pečovatelskou službou na ulici Krejčího. „Tento film je příkladem toho, že má smysl poukazovat na nepravosti v našem světě. Od té doby, co vznikl, ubylo předváděcích akcí a jedna zahraniční společnost dokonce přestala v této oblasti u nás podnikat,“ doplnila primátorka.

Film ukazuje ty nejhorší způsoby psychického a fyzického nátlaku, kterým se obchodníci na předváděcích akcích snaží přimět seniory k tomu, aby si koupili předražené a často nekvalitní zboží. Nejprve to zkouší po dobrém. Ke koupi hrnce, masážního lehátka, vysavače či jiné věci chtějí nalákat starší lidi nejen vychvalováním jeho předností, ale také falešnou výhrou. Ve svém nadšení z výhry v hodnotě až několika desítek tisíc si pak penzista vůbec neuvědomí, že si ji „užije“ jen v jediném případě – když si totiž předraženou věc koupí. Nedojde mu, že vyhrál vlastně slevu na nabízené zboží.

Jestliže na důchodce nezaberou falešné výhry, nastupuje další způsob manipulace - vydírání, ponižování, vyhrožování a až fyzický nátlak. Sama režisérka filmu Silvie Dymáková při natáčení skrytou kamerou zažila, že ji prodejce vysadil z autobusu a ona se musela z předváděcí akce vracet na svoje náklady. Její snímek ukazuje, jak praktiky, ze kterých mrazí, bývají používány právě na nejzranitelnější skupinu obyvatel, na seniory, kteří se nátlaku prodejců nedokáží bránit.

Zvrácenost, jež se stává normou – tak snímek označuje nemorální způsoby nátlaku obchodníků. Film se zamýšlí i nad otázkou, co seniory žene na předváděcí akce opakovaně, když už se jednou spálili. Hledá kořeny závislosti penzistů na předváděcích, ve skutečnosti však obchodních akcích.

„Je to moc dobře, že se film promítal. Přišli se k nám na něj podívat i starší lidé z okolí. Mnozí přiznali, že mají s předváděcími akcemi osobní zkušenosti, ale že se o tom doposud styděli mluvit,“ řekla Lenka Škodová, ředitelka Centra zdravotní a sociální péče, příspěvkové organizace města, která spravuje domy s pečovatelskou službou. „Příští týden chystáme setkání se seniory, na kterém budeme s nimi o tomto filmu hovořit,“ doplnila.

Text a foto: Zuzana Minstrová

 

Cookies

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.